Aniołowie

czwartek, 5 września 2013

Komunikacja

Ponieważ Miłosz nie mówi, a może powinnam napisać jeszcze nie mówi, mowę zastępujemy komunikacją alternatywną. Najwłaściwszy w danej sytuacji wydawał się Makaton. Jako jedyny z komunikacji alternatywnej uzywa zarówno gestów jak i symboli. Uczestniczyłam w kursie pierwszego stopnia aby poznać podstawy owej metody. I nie żałuję bo dzieki temu powolutku odnajdujemy wspólny język. 
Miłosz czynnie uzywa 12 gestów makatonu.
- jeszcze
- koniec
- auto
- cześć
- jeść
- pić
- nie ma
- kąpać się
- myć rączi
- komputer
- tablet
- pies
Powolutku pojawia się ich coraz więcej. Od wczoraj pokazuje że KOCHA. Jednak nie jest to typowy gest makatonu. Gest kocham to dwie skrzyzowane na piersi ręce. Miłosz jednak nie mam pojęcia skąd umyślił sobie ze kocham to koszulka do góry o_0. I cóz dziś po przyjściu do przedszkola przywitała mnie goła pierś mojego syna. Ale jakie to wzruszającego "powiedział" na przywitanie ze kocha :)))

Makaton to jednak nie same gesty. To również symbole, takie mini obrazki przestawiające rózne rzeczy oraz sytuacje. Nie tylko makaton ma symbole, są też piktogramy, pecsy. Jednak tez obrazki jakoś srednio do Miłosza przemawiają. A ja sama bez odpowiedniego szkolenia nie bardzo wiem jak nimi operować. Wiem ze sa organizowane szkolenia pecs jednak koszt jest dość wysoki. Koło 800zł :/ Do tego terminy wiecznie nie pasujące z przyjazdami męża. W tej chwili stosujemy mix zdjęcia, symbole makatonu i piktogramy. W necie znalazłam świetny organizer do pitogramów tylko..nie wiem jakim cudem ten kawałek plastiku z rzepami kosztuje 200zł plus następne sto zł za wkłady uzupełniające. Pamiętam jak kiedyś ktoś napisał że autyzm to świetny biznes, coraz bardziej wierze że to prawda...Ponieważ Miłosz kocha elektronikę bardzo intensywnie myślę o MÓWIKU to proteza mowy. Sam program 900zł :/ plus urządzenie...

4 komentarze:

  1. Ja sama sobie zrobilam taki organizer, kupilam segregator, sztywne wklady, rzepy i gotowe. Ceny rzeczywiscie sa koszmarne. Pozdrowienia!

    OdpowiedzUsuń
  2. No też mam taka samorobke. Sek w tym ze tamten jest bardziej trwaly

    OdpowiedzUsuń
  3. Też pomyślałam o samoróbce.

    A biznes jest nieziemski

    OdpowiedzUsuń
  4. 'Kocham cię' w wydaniu Miłoszka powaliło mnie na kolana:)
    Cudne:)

    Na turnusie nasłuchałam się historii o dzieciach z autyzmem, które nagle zaczęły mówić między 4 a 5 urodzinami. Kasiu, bardzo Wam życzę, aby Miłoszek znalazł się w tej grupie dzieci:*

    OdpowiedzUsuń